Alles wat je moet weten over je gelukshormoon: serotonine

© Shutterstock

Bij een te laag serotoninegehalte vergoot je de kans op depressies, slapeloosheid en moodswings. Meer weten over je gelukshormoon? Wij vertellen je meer!

Wat is serotonine en waarom is het belangrijk?

 

Serotonine speelt de rol van hormoon in je maag-darmstelsel en die van neurotransmitter in je bloed en hersenen. Het wordt gemaakt in je darmen, namelijk van tryptofaan onder invloed van vitamine B6.

Om serotonine aan te maken, is het belangrijk dat je genoeg voedingsmiddelen eet waarin tryptofaan zit (omdat ons lichaam dit aminozuur niet zelf kan aanmaken). We kunnen gerust zeggen dat serotonine een echt manusje-van-alles is.

Een van de opvallendste taken is het controleren van het hongergevoel. Deze neurotransmitter stuurt informatie over je maaginhoud (of je vol zit of niet) naar je hersenen. Wanneer het donker wordt, verandert serotonine in het slaaphormoon melatonine. De bijnaam ‘gelukshormoon’ mag je gerust een understatement noemen. Depressies, seizoensgebonden stemmingswisselingen en een laag libido kunnen samenhangen met een tekort aan serotonine.

De oorzaken van een tekort

 

Je niveau serotonine kan, net zoals zo veel hormonen, makkelijk verstoord raken. Hoe dit komt? Een teveel aan stress, slaaptekort, verkeerde voeding en een gebrek aan beweging kunnen aan de oorzaak liggen.

De symptomen

 

Over het algemeen zetten we de volgende symptomen op onze checklist:

  • Angstgevoelens
  • Depressie
  • Prikkelbaarheid
  • Impulsiviteit
  • Concentratiestoornissen
  • Slaapproblemen
  • Onverklaarbaar gewichtstoename-of verlies
  • Een drang om te eten (vooral veel zin in koolhydraten)

Je serotonineniveau op peil houden

 

Levensstijl

 

Zelf je serotonine boosten? Door simpele veranderingen in je levensstijl door te voeren, verklein je de kans op een tekort. Zonder voedingsstoffen kan ons lichaam geen serotonine aanmaken. Het is dus belangrijk om altijd (ja, echt elke dag) te ontbijten.

Wees niet bang van koolhydraten! Tryptofaan heeft koolhydraten nodig om opgenomen te worden door onze hersenen. Zonlicht doet wonderen voor de aanmaak van serotonine. Ga geregeld een frisse neus halen, neem de fiets naar je werk en probeer wat vaker een terrasje te doen.

Een lage vochtinname verstoort de aanmaak en regulering van neurotransmitters. Kom dus wat vaker van je stoel om een glaasje water te gaan halen.

De juiste voeding

 

Je serotonine een boost geven? Probeer peulvruchten, aardappelen, trage koolhydraten (groenten, fruit en volkoren producten) en vette vis wat vaker in je lunchbox mee te nemen.