We zullen eerst even uitleggen hoe dit precies in elkaar zit. Wanneer je jezelf mentaal (en vaak ook fysiek) door een slechte periode moet worstelen, verbruikt je lichaam meer vitaminen en mineralen om stabiel te blijven. Een tekort ligt dus sneller op de loer dan je denkt. Avondenlang bankhangen, take-away van het Chinese restaurant achter de hoek, een lege sociale agenda en/of een chronisch slaaptekort doet ook niet bepaald wonderen voor je niveau aan vitaminen en mineralen. De term ‘vicieuze cirkel’ is in dit geval heel toepasselijk! Een vitamine of mineraal gebrek kan wel degelijk leiden tot depressie of je ongelukkig voelen. Wij zetten de belangrijkste tekorten die depressie kunnen veroorzaken op een rijtje:

  1. Magnesium

    Voel jij je ook zo moe wanneer je geluksniveau op een laag pitje staat? Magnesium kan je lichaam helpen om zich energieker te voelen. Dit mineraal heeft namelijk een invloed op onze mitochondriën (wat een moeilijk woord is voor de energiecentrales van ons lichaam) en onze stofwisseling. Bij een tekort aan magnesium kan er meer adrenaline vrijkomen waardoor je je continu onrustig en neerslachtig voelt. Tijdens depressie, overspannenheid, stressperiodes en futloosheid is het dus verstandig om je lichaam te voorzien van een dosis magnesium.

  2. Vitamine B

    Een stabiel energieniveau (wat je best kan gebruiken in de weg naar geluk) heb je te danken aan de verschillende B-vitaminen. Ze staan namelijk in voor het omzetten van koolhydraten in suiker. What else? Vitamine B heeft een positieve invloed wanneer er sprake is van tijdelijke periodes van stress en/of spanningen. Het zorgt ervoor dat ons cortisollevel (een stresshormoon) binnen de perken blijft. Je kan dus lijden aan een depressie door een vitamine b tekort.

  3. De werking van je bijnier

    Ook de werking van je bijnier heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Voor wie geen idee heeft wat de bijnier nu precies is, we’ll take it slow. De bijnier is een kleine klier op je nieren die je in twee verschillende delen kan onderscheiden. Enerzijds heb je het bijniermerg (de “binnenkant” van je bijnier), anderzijds het bijnierschors (de “buitenkant” van je bijnier).
    Het bijniermerg speelt een belangrijke rol in onze ‘fight or flight’-reactie tijdens noodsituaties. Tijdens zo’n reactie komen de hormonen adrenaline en noradrenaline vrij. Adrenaline geeft je lichaam een boost waardoor je sneller gaat ademhalen, je alertheid verhoogd wordt, je hartslag de hoogte inschiet, je bloedstroom naar je hersenen en spieren wordt gestimuleerd…Kortom, alles om meteen in actie te schieten. Het bijnierschors, dat is een compleet ander verhaal. Ook hier is het belangrijk om te benadrukken dat het bijnierschors anticipeert op het sleutelwoord ‘stress’. Zowel bijnierschorshormonen en geslachtshormonen worden gemaakt uit cholesterol. Dit stukje van de bijnier zorgt zowel voor afbraakhormonen (cortisol) die energie vrijmaken, als voor herstelhormonen(testosteron bijvoorbeeld). Niet niks, toch?
    Tijdens stresssituaties schiet onze bijnier in actie. Heb je last van een overbelaste stressregulatie (denk maar aan een burn-out of onverwachte stresssituatie), dan kan je last krijgen van ‘bijnieruitputting’. Wanneer je bijnier te veel adrenaline en cortisol moet aanmaken, verliest deze zijn efficiëntie. Het resultaat? Je lichaam reageert trager op stresssituaties doordat je energiemetabolisme uitgeput raakt.

  4. Vitamine D

    Shocking: 40 tot 60% van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. Lichaamsbedekkende kleding (vitamine D wordt namelijk voor een groot deel via de huid opgenomen), te weinig buiten komen (die Game of Thrones-marathon kan echt wel wachten), ouderdom, overdreven gebruik van alcohol, zwangerschap en een storing in je genen kunnen aan de basis liggen van je kwaaltjes (hallo depressieve gevoelens) die te maken hebben meteen tekort aan vitamine D.

  5. Melatonine

    Blijven woelen en wakker liggen, tijdens stressperiodes is een gezonde nachtrust een stuk minder vanzelfsprekend. Je hebt vast al wel eens gehoord van melatonine in reclamespotjes over schaapjes tellen. Melatonine geeft je lichaam een duwtje in de rug tijdens slaapstoornissen en het kan helpen om je vermoeidheidsniveau en humeur te regelen.

  6. Serotonine

    De bijnaam ‘gelukshormoon’ mag je gerust een understatement noemen. Depressie, seizoensgebonden stemmingswisselingen en een laag libido kunnen samenhangen met een tekort aan serotonine. Wanneer het donker wordt, verandert serotonine in het slaaphormoon melatonine. Je niveau serotonine kan, net zoals zo veel hormonen, makkelijk verstoord raken. Hoe dit komt? Een teveel aan stress, slaaptekort, verkeerde voeding en een gebrek aan beweging kunnen aan de oorzaak liggen.