Dossier: fit in je hoofd

 

© Shutterstock

Slapeloosheid, paniekaanvallen, uitputting…Dit zijn slechts enkele lichamelijke gevolgen van stress. Je weerstand tegen stress vergroten op een gezonde manier? Lees dan snel verder!

 

Wat is stress precies?

 

Iedereen heeft het woord weleens gebruikt, niet? Toch is het belangrijk om deze term zo goed mogelijk af te bakenen. Stress (of het nu door een pijnlijke break-up, lange file of sollicitatiegesprek komt) veroorzaakt een natuurlijke reactie waardoor we in “gevaarlijke” situaties gepast kunnen reageren. Je hartslag en ademhaling versnelt, je spieren spannen zich op en er komt adrenaline vrij je bloed.

Stress altijd de boosdoener? Integendeel. Een verhoogd stressniveau (van korte duur) geeft je lichaam een kleine push om beter te presteren. Pas wanneer je echt last krijgt van fysieke en lichamelijke klachten is je stresslevel echt een probleem dat je moet aanpakken.

De fysieke en emotionele klachten van stress

 

Adem in, adem uit…Stress manifesteert zich op allerlei manieren in je lichaam. De lichamelijke kwaaltjes? Denk maar aan hoofdpijn, slaapproblemen, spierpijn, hartkloppingen, hoge bloeddruk, kortademigheid, vermoeidheid, maag-en darmproblemen, haaruitval en een lage weerstand.

Toch mogen we ook de emotionele gevolgen van stress zeker niet over het hoofd zien. Onder andere prikkelbaarheid, angstgevoelens, piekeren, snel huilen, besluiteloosheid, concentratieproblemen en een laag zelfbeeld kunnen aan stress worden gelinkt.

Heb ik een tekort aan magnesium of vitamines B?

 

Magnesium en vitamines B zorgen ervoor dat jouw stressniveau niet in overdrive raakt. Herken je deze symptomen? Dan heb je misschien te maken met een tekort aan magnesium of bepaalde vitamines B:

  • Spierpijn-en krampen
  • Verwardheid
  • Onrustig gevoel
  • Prikkelbaarheid
  • Koude handen en voeten
  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Depressie
  • Slecht slapen
  • Darmproblemen
  • Hartkloppingen

Less stress, more success

 

Magnesium (een mineraal) staat in voor de energieproductie in ons lichaam, de vorming van gezonde tanden en botten, de verhoging van onze weerstand tegen stress en spanning, een boost van ons geheugen en concentratievermogen, een goede werking van onze spieren en het beschermen van ons immuunsysteem.

Vitamine B1 speelt een belangrijke rol in onze suikerstofwisseling en hersenfuncties. De B2-variant verlaagt het risico op hart-en vaatziekten, terwijl B3 nodig is bij het balanceren van onze mentale gezondheid en verbranding van koolhydraten, vetten en eiwitten.

Vitamine B6 mag zich een belangrijke speler noemen op vlak van de productie van antilichamen (ideaal voor je immuunsysteem), regulatie van je bloedsuikerspiegel en bestrijding van depressies. Ten slotte hebben we B8 nodig voor een goede stofwisseling en darmwerking. Probeer zeker eens een supplement uit dat al deze functies combineert.

Eet de juiste dingen

 

Bronnen van magnesium en vitamines B geven je lichaam een duwtje in de rug tijdens stressgevoelens. Wat je precies op je boodschappenlijstje moet zetten? Magnesium vind je onder andere terug in:

  • Pure chocolade
  • Avocado’s
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Soja
  • Zaden
  • Volkoren granen
  • Vette vis
  • Bananen
  • Groene bladgroenten

Je vitamine B-niveau aanvullen doe je door deze voeding wat vaker op het menu te zetten:

  • Graanproducten
  • Peulvruchten
  • Vlees
  • Melk
  • Aardappelen
  • Eieren
  • Tonijn
  • Paprika
  • Kikkererwten
  • Tomaten