FAQ: hoelang duurt het voor een supplement werkt?

© Shutterstock

Na het slikken van je eerste supplement zal je niet meteen een verschil merken. Over het algemeen heeft een voedingssupplement zo’n 14 tot 90 dagen nodig om effect te hebben op je lichaam. Waar de werkzaamheid mee te maken heeft? Wij vertellen het!

6 factoren die invloed hebben op de werking van je supplement

 

  • De graad van je tekort
  • De oorzaak van je tekort
  • De kwaliteit van je supplement
  • De dosering van je voedingssupplement
  • De mogelijkheid van je lichaam om het supplement op te nemen
  • Je voedingskeuze

 

Het verschil tussen water-en vetoplosbare supplementen

 

What else? Het verschil tussen water-en vetoplosbare supplementen.

Vetoplosbare supplementen hebben iets meer tijd nodig om je lichaam ten volle te ondersteunen. Ze worden opgeslagen in de weefsels van je lichaam, waardoor ze zo’n vijf tot zeven weken nodig hebben om echt een verschil te maken in je gezondheid.  Voorbeelden hiervan zijn omega-vetten, Q10 en vitamine D3.

Wateroplosbare supplementen worden niet opgeslagen in het lichaam, dus nemen we ze ook sneller op. In slechts twee tot vier weken zal je suppletie wel degelijk een verschil maken in je well-being!

Wanneer werkt een supplement?

Eenmalig

 

Last van kwaaltje dat slechts met eenmalige inname wordt opgelost? Dat kan! Na een helse jetlag kan een dosis melatonine wonderen doen voor je nachtrust. Na een diepe slaap met behulp van een supplement ben je de volgende dag meteen weer de oude (exclusief geeuwbuien)!

 

Gedurende een bepaalde periode

 

Tijdens onverwachte periodes in je leven  is het belangrijk om je lichaam te ondersteunen. Wil je graag een mini-me op de wereld rondlopen? Investeer dan in een voorraadje zink en vitamine B. Drukke periode op het werk? Een supplementencomplex kan je kalmte bewaren.

 

Een korte tijd (2 à 3 maanden)

 

Op zoek naar resultaten op korte termijn? Dingen als minder haaruitval, verbetering van je huidaandoeningen of sterkere nagels mag je na enkele weken suppletie verwachten. Het gewenste resultaat bereikt? Vervang je suppletiekuur dan door voeding die rijk is aan de stoffen die je nodig hebt.

 

Een langere periode

 

Supplementen kunnen je helpen om veranderingen in je gezondheid op lange termijn te bereiken. Het voorkomen van hart-en vaatziektes, een betere immuniteit en het voorkomen van Alzheimer zijn slechts enkele voorbeelden van suppletie op lange termijn.

 

Levenslang

 

Je gezondheid levenslang garanderen? Jammer genoeg is een gezond eetpatroon vaak onvoldoende. Een krachtige multivitamine (de combinatie van spirulina en chlorella bijvoorbeeld) zorgt voor een dagelijkse hoeveelheid vitaminen, mineralen, spoorelementen, aminozuren, essentiële vetten…

Kortom, het is aangeraden om een supplement minstens 3 maanden te gebruiken (en sommigen zelfs langer) en/of je voeding aan te vullen met voedingsmiddelen die het nutriënt bevatten dat je nodig hebt.

Je lichaam op een natuurlijke manier ondersteunen? Neem een kijkje in onze supplementen!