Het binnenblijven doet niet bepaald wonderen voor je mindset. Wat je wel verder kan helpen tijdens stressmomenten dat je het echt niet meer ziet zitten? Mindfulness!

Zo sta je open voor deze ontspannende techniek

Een van de belangrijkste stappen in je happy-proces? Leer jezelf vanuit een ander perspectief kennen. Enkele sessies mindfulness kunnen je hierbij helpen. Bijna letterlijk betekent het ‘leven met volle aandacht’. Let maar eens op hoe vaak er onsamenhangende gedachten door je hoofd dwalen. ‘Ik ben knoflook vergeten’ of ‘wanneer had ik ook alweer die afspraak bij de tandarts’ is exact wat we bedoelen. Toch gaat bijna 80% van onze gedachten over de toekomst. Confronterend, we know!

Bij mindfulness ga je veel meer aan het moment zélf denken, het nu. Je luistert naar je omgevingsgeluiden (ook al is dit enkel het gezoem van je laptop), voelt de zachtheid van je trui, kijkt naar de vogels die je raam passeren… Kortom, alles wat er NU rondom je allemaal aan het gebeuren is. Mindfulness kan je zien als een vorm van meditatie. Het kan zorgen voor een betere focus, een vermindering van angstige gevoelens, een betere nachtrust… Kortom, het proberen waard!

Aan de slag!

We zullen samen de eerste stap zetten. Let maar eens op hoe gespannen je schouders zijn. Plakken ze bijna tegen je oren? Hoog tijd voor een portie mindfulness! Richt je aandacht een paar minuten enkel en alleen op je ademhaling. Wees je bewust van alles wat er op dat specifieke moment om je heen gebeurt.

Laat alle gedachten die je zou kunnen hebben gewoon aan je voorbijgaan. Merk je dat de focus op het ‘nu’ je instant rustiger maakt? Tip: mindfulness toepassen in het dagelijkse leven is vaak niet vanzelfsprekend (nogal vreemd om tijdens een meeting je ogen te sluiten, toch?). Steek een kleine reminder in je broekzak of draag een fijn armbandje om je aan deze meditatietechniek te herinneren. Live in the moment!

Suppletie versus geluk

De bijnaam ‘gelukshormoon’ mag je gerust een understatement noemen. Depressies, seizoensgebonden stemmingswisselingen en een laag libido kunnen samenhangen met een tekort aan serotonine. Wanneer het donker wordt, verandert serotonine in het slaaphormoon melatonine. Je niveau serotonine kan, net zoals zo veel hormonen, makkelijk verstoord raken. Hoe dit komt? Een teveel aan stress, slaaptekort, verkeerde voeding en een gebrek aan beweging kunnen aan de oorzaak liggen.