Een goede weerstand en een optimaal spijsverteringsstelsel hebben we onder andere te danken aan de werking van ons darmslijmvlies. Darmslijm-wat? Lees snel verder!

Wat is het darmslijmvlies?

Je darmwand is bekleed met slijmvlies. Het vlies werkt als een soort barrière tussen ziektestoffen en je immuunsysteem. Een slechte vertering en inname van schadelijke stoffen zorgen voor ontstekingen en maken het darmslijmvlies doorlaatbaar (een lekkende darm dus).

Het resultaat? Toxics kunnen meteen in je lichaam dringen, met alle gevolgen voor je immuunsysteem. Ook PDS en darmontstekingen komen voort uit een aangetast darmslijmvlies.

Oorzaken van een disfunctioneel darmslijmvlies

Werkt je darmwand niet zoals hij zou moeten? Een van de volgende oorzaken kunnen aan de basis liggen:

  • Te weinig vezelrijk eten
  • Te veel suiker of bloem
  • Voedselallergieën
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Een te lage enzymproductie
  • Vermoeidheid

De symptomen van een gebrekkig darmslijmvlies

De ene darmklacht is de andere niet. De signalen dat je darmslijmvlies wat hulp kan gebruiken? Dat zijn deze:

  • Buikpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Opgezette buik
  • Hunkering naar vlees
  • Winderigheid
  • Maagzuur
  • Vermoeid gevoel na het eten
  • Te harde of te vloeibare stoelgang
  • Maagpijn

Je darmslijmvlies ondersteunen

Je beschadigd darmslijmvlies op een natuurlijke manier herstellen? Talrijke vitamines en mineralen doen dienst als antioxidant in ons lichaam. Het paradepaardje? De zoutwateralg Spirulina is rijk aan makkelijk verteerbare eiwitten en speelt een cruciale rol in het wateroplosbaar maken van vetoplosbare toxines.

Wist je dat enzymen onze vertering verbeteren? Ze zijn belangrijk tijdens de afbraak van ons voedsel. De enzymen bromelaïne (wat een natuurlijke bloedverdunner is), papaïne en trypsine (de enzymen die eiwitten afbreken), lipase (wat zorgt voor de vertering van vetten), catalase (een afbreker van toxische stoffen) en SOD (een bestrijder van vrije radicalen) dragen bij tot een gezond darmslijmvlies.

De juiste zuurtegraad speelt een belangrijke rol in een optimale darmwerking. Koolhydraatverende darmbacteriën zetten de niet-verteerde resten van koolhydraten om in vetzuren. De eiwitverterende darmbacteriën produceren ammoniak en andere stofwisselingsproducten die een alkalisch effect hebben, waardoor de zuurtegraad van je darmomgeving zal verhogen.

Vitamine K en een aantal vitamines B produceren gezonde darmbacteriën die een gunstig effect hebben op de zuurtegraad. Ook vezels (curcumawortel bijvoorbeeld) hebben een positieve invloed op onze darmen. Ze zetten voeding om in nuttige stoffen die door de cellen van de darmwand als energiebron worden gebruikt. Bovendien trekken ze vocht aan wat zorgt voor een gezonde stoelgang.

Daarnaast hebben we de stoffen die de darmslijmvliescellen in hun functie ondersteunen en herstellen. Bicarbonaat beperkt de beschadiging door toxines. Glutamine (een aminozuur) is een belangrijke energiebron voor de dikke darm. Gamma-oryzanol (een stof afkomstig van rijstzemelen) heeft een positieve invloed op de darmperistaltiek. Canadese geelwortel stimuleert ons afweersysteem.

Food to the rescue

Ook wat je eet kan een positieve invloed hebben op je darmslijmvlies. Probeer zo vaak mogelijk iets van dit lijstje te gebruiken in je maaltijd:

  • Vette vis
  • Noten
  • Lijnzaad
  • Verse ananas
  • Yoghurt