Het geheim voor een hoog energiegehalte? Ijzer!

© Shutterstock

We weten allemaal dat Popeye zijn kracht te danken heeft aan spinazie. Toch heeft ijzer nog talloze andere gezondheidsvoordelen. Lees snel verder en kom alles te weten over dit bijzondere mineraal!

 

Wat zijn de functies van ijzer?

 

Het onmisbare mineraal voor een normale samenstelling van ons bloed? Dat moet ijzer zijn! IJzer speelt een belangrijke rol bij het vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren. Ook in de vorming van rode bloedcellen en hemoglobine is ijzer onmisbaar.

Wat nog? Een normale energieopbouw, celdeling, werking van ons immuunsysteem en cognitieve functies (je geheugen en concentratie bijvoorbeeld) hebben we te danken aan dit uitzonderlijke mineraal.

Last van een tekort?

 

Een aanzienlijk ijzertekort kan je opsporen via de volgende symptomen:

  • Een bleke huid (let vooral op de kleur van je handpalmen)
  • Bleke, breekbare en platte vingernagels
  • De binnenkant van je onderste ooglid ziet bleek
  • Je bent meteen moe na een kleine inspanning (’s avonds ben je echt uitgeput)
  • Droog of breekbaar haar

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bepaalde delen van de bevolking een hoger risico lopen op een ijzertekort.

We doen er zelfs nog een schepje bovenop, ijzertekort is zelfs het vaakst voorkomende mineralentekort ter wereld. Vrouwen, opgroeiende kinderen, vegetariërs en intensieve sporters doen er goed aan hun ijzerniveau regelmatig op te volgen.

Zo pak je je ijzertekort aan

 

Omdat tonnen spinazie eten niet genoeg is… Zo pak je je ijzertekort aan op een efficiënte manier!

Levensstijl

 

De opname van ijzer in je lichaam vergemakkelijken? Het is bewezen dat vitamine C je hierbij kan helpen. Doe een scheutje citroensap in je glas water of sta vijf minuutjes vroeger op om vers sinaasappelsap te persen.

Ijzer versus voeding

 

Je ijzergehalte verhogen? Laat de innerlijke krachtpatser in je los met deze voeding:

  • Rood vlees
  • Peulvruchten
  • Graanproducten
  • Bladgroenten
  • Noten
  • Zaden
  • Donkere chocolade (hoera!)

Sterk met een ijzersupplement

 

Wist je dat 30% van de bevolking een ijzertekort heeft? Met een voedingssupplement kan je je ijzergehalte op een natuurlijke, veilige manier verhogen. What’s in it for me? Vaarwel vermoeidheid, laag uithoudingsvermogen en bleke huid!