Niet blij met wat je in de spiegel ziet? Broze nagels, haaruitval of huidproblemen kunnen voor verdacht minder selfies zorgen. Dure crèmes, ingewikkelde behandelingen of beloftevolle shampoos zijn ook niet meteen de beste oplossing, toch? Misschien is het een goed idee om je levensstijl en potentiële voedingstekorten eens onder de loep te nemen!

Voedingstekorten

Q10

Het geheim van een stralende huid die er ook nog eens enkele jaren jonger uitziet? Dat hebben we te danken aan het cellulaire co-enzym ‘Q10’. Het zorgt voor een betere doorbloeding, het natuurlijk verouderingsproces wordt tegengewerkt en het stimuleert de synthese van keratine en de zuurstoftoevoer naar je hoofdhuid. Vaarwel rimpels, doffe huid en breekbaar haar!

Omega vetzuren

Je hebt vast weleens van omegavetten gehoord. Waarom ze precies belangrijk zijn voor je appearance? GLA en linolzuur hebben een positief effect op verschillende huidaandoeningen zoals eczeem of acne.

Vitamine B

Haaruitval of last van breekbare nagels? Het zou kunnen liggen aan een vitamine B-tekort! Het B-complex zorgt ervoor dat je lichaamscellen-en weefsels worden aangemaakt én vernieuwd.

IJzer

Je hoeft niet als een gek waterkers te beginnen eten, maar ijzer geeft je looks echt een boost. IJzer vormt de kern van rode bloedcellen die zuurstof naar elke cel in je lichaam transporteren. Het resultaat? Een stralende huid, glanzende lokken en nagelsalon-proof handjes.

Selenium

Selenium kan een oplossing bieden bij tal van huidaandoeningen. Zichtbare acne, puistjes en mee-eters worden aanzienlijk minder. Instagrammable huidje? Check!

Zink

Wist je dat een verstoring van je zinkmetabolisme langzaamaan haarverlies kan veroorzaken? Ook je huid en nagels zien er een stuk beter uit met een optimaal zinkniveau.

Mooier worden met kleine veranderen in je levensstijl

Met deze 5 tips blijft je haar in topconditie

  • ‘Is mijn fles shampoo nu weeral leeg?!’ Het klinkt misschien vreemd, maar hoe minder je je haar wast, hoe beter voor je lokken. Er treedt gewenning op wanneer je het te veel wast! Het resultaat? Je hoofdhuid gaat meer en meer talg produceren. Hoe meer talg, hoe sneller je haar dus vet wordt.
  • Aan de slag met een krul-of stijltang? De hitte die van zo’n klein apparaat komt is verrassend hoog. Om te vermijden dat je haar door de warmte breekbaar of dof wordt, gebruik je best een hittebestendige spray vooraleer je je beste styling-skills bovenhaalt. Tip: zet je toestel nooit op de warmste stand.
  • Een portie me-time inplannen? Probeer elke 10 tot 12 weken een bezoekje aan de kapper te brengen. Onbehandelde, gespleten puntjes zorgen er meteen voor dat je haar er onverzorgd uitziet. De schaar erin dus!
  • Wist je dat er ook scrubs voor je haar bestaan? Een aangepaste scrub voor je hoofdhuid verbetert de bloedsomloop en stimuleert je haargroei.
  • Haarmaskers alleen nodig als je droog haar hebt? Think again. Alle haartypes hebben nood aan een aangepaste verzorging. Dat staaltje conditioner dat bij je magazine zat is dus echt niet genoeg…

Zelf een haarmasker maken? Dat doe je zo!

Dit heb je nodig:

  • 1 eitje (goed voor de proteïnebalans van je haar)
  • Een scheut olijfolie (dat werkt hydraterend)
  • Een scheutje citroensap (dat laat je haar glanzen)

Zo ga je te werk:

  • Het kon echt niet makkelijker zijn: alles mengen!
  • Breng het mengsel aan op je haar en laat het goedje minstens een half uur intrekken.
  • Spoel met lauw water (heet water zorgt ervoor dat het eitje een omelet wordt)
  • Klaar!

Do’s voor een stralende huid

  • Hoe laat het ook is, verwijder altijd (!) je make-up voor het slapengaan. En nee, een gezichtsdoekje is écht niet voldoende.
  • Gebruik voldoende SPF tegen de huid. Het is belangrijk dat zowel je dagcrème als je make-up een zonnefactor bevatten om je huid te beschermen. Zelfs als het bewolkt is kan de zon je huid onherroepelijk aantasten.
  • Schrap alvast die cheat day in je agenda: wat je eet heeft een rechtstreeks gevolg op je babyvelletje. Genoeg groenten en fruit op het menu zetten is dus de beautyboodschap.
  • Trek je mooiste sportkleding aan, want lichaamsbeweging zorgt voor een mooie huid. Hoe dan? Door te bewegen verbetert je bloedcirculatie. Hallo gezonde glow!
  • Laat die Netflix-marathon voor wat het is en kruip op tijd onder de wol. Slaaptekort manifesteert zich als eerste in je huid.
  • Ga gerust een glas water halen na het lezen van deze zin: vochttekort zorgt voor een onzuivere huid, rimpels, puistjes…Je weet genoeg, toch?
  • Geef je huid een oppepper door af en toe te scrubben, een gezichtsmasker op te doen en je poriën te stomen.

Voeding die je mooier maakt? Het bestaat!

De slogan ‘je bent wat je eet’ heeft zijn kracht anno 2019 nog niet verloren. Gezonde voeding zorgt voor een gezonde teint, mooi haar en sterke nagels. Jezelf mooi eten? Zet dan deze voeding alvast op je boodschappenlijstje!

Voeding voor een gezonde glow

  • Eieren
  • Volkorenbrood
  • Vette vis (zalm of sardientjes bijvoorbeeld)
  • Tomaten
  • Wortelen (boordevol retinol)
  • Avocado’s
  • Komkommer
  • Honing
  • Alle soorten bessen
  • Walnoten

Mooi haar? Zet deze dingen op het menu

  • Bonen (vol plantaardige eiwitten)
  • Groene groenten (broccoli en spinazie, iemand?)
  • Zoete aardappel (dat rijk is aan bètacaroteen)
  • Noten
  • Eieren
  • Gevogelte (proteïnen versus keratine: 1-0)
  • Vette vis (denk maar aan zalm, makreel of haring)

Voeding voor je nagels

  • Havermout (een bron van zink en vitamine B)
  • Oesters (boordevol zink)
  • Rood vlees (de perfecte proteïne)
  • Bonen (met een hoog keratinegehalte)
  • Amandelen (die zitten vol magnesium)
  • Kokosolie (een vegetarisch proteïne-alternatief)
  • Blauwe bessen (krachtige antioxidanten)