Een streng sapjesdieet, koolhydraten schrappen of intensief sporten… De strijd tegen overtollige kilo’s verloopt zelden zonder slag of stoot. De laatste (effectieve!) trend in gewichtsverliesland? Intermittent fasting!

Intermittent wat?

Bij het woord ‘fasting’ krijg je het misschien spontaan benauwd. Toch is dit een stuk eenvoudiger (en vooral gezonder) dan een klakkeloze hongerstaking. Eerst en vooral: het is geen dieet! Deze methode bepaalt wanneer je eet, niet wat je eet (al bereik je wel sneller resultaat wanneer je echt op je voeding let). De periode waarin je niets eet is altijd groter dan de tijdsblok waarin je wél eet. Wat er precies gebeurt? Je lichaam haalt de broodnodige energie uit je (vet)reserves, waardoor je sneller afvalt op een natuurlijke manier.

De fases van intermittent fasting

  • Na 12 uur gaat je lichaam in ketose waarbij vet je belangrijkste energiebron wordt.
  • Na 24 uur hernieuwen je cellen zich en breken ze oude cellen af.
  • Na 48 uur is de hoeveelheid groeihormoon in je lichaam bijna vijf keer (!) zo hoog als voor je intermittent fasting.
  • Na 54 uur is je insulineniveau op zijn laagst en word je er ook gevoeliger aan.
  • Na 72 uur hernieuwen de cellen van je immuunsysteem zich terwijl de oude cellen worden afgebroken.

De verschillende methodes

De 16-8  of 12-12 methode

De meest gebruikte methode? Dat is de 16-8 manier van werken. Gedurende een periode van 16 uur drink je enkel water of groene thee. Is deze tijdsblok gepasseerd? Dan mag je tijdens een tijdsperiode van acht uur opnieuw (gezond) eten. Wanneer je lichaam gewend is aan het vasten, kan je de 12-12 methode gaan hanteren. 12 uur eten, 12 uur vasten. Makkelijk, toch?

5-2 methode

Je week onderverdelen in vast-dagen? Tijdens je twee dagen vasten eet je maximaal 500 calorieën. De andere vijf dagen eet je gezond (jammer van die donuts en frietjes), maar wel genoeg om de dag zonder honger doorheen te komen.

De resultaten van fasting

We hadden al eerder vermeld dat intermittent fasting van het uitgangspunt ‘vet als energiebron’ vertrekt. Je verliest niet alleen sneller gewicht, ook je concentratieniveau, bloedsuikerspiegel en groeihormoon krijgen een boost. Tijdens dit proces zal je merken dat je hongergevoel stilaan afneemt, omdat je lichaam went aan de periodes wanneer je wél mag eten. Ready, set, fast!

We sommen nog even kort de voordelen op:

  • Gewichtsverlies
  • Je bloedsuikerspiegel wordt verlaagd
  • De kans op ontstekingen wordt verlaagd
  • Je hart-en hersenwerking krijgen een boost
  • Je verouderingsproces wordt vertraagd