Q10: niet enkel een beauty-supplement

 

© Shutterstock

Reclamespotjes en magazines lijken de beste vrienden van Q10-gerelateerde producten te zijn. Maar wat is het precies? En waarom heeft ons lichaam het nodig? Wij vertellen het!

 

Wat is Q10 eigenlijk?

 

Q-wat? Q10 heeft meerdere namen (de bekendste zijn co-enzym Q10 en ubiquinone) en bestaat uit koolstof-, waterstof-en zuurstofatomen. Als antioxidant neutraliseert Q10 schadelijke vrije radicalen. Dit zijn atomen of moleculen die in je lichaam zoeken naar een ontbrekend elektron. Tijdens hun zoektocht tasten ze gezonde cellen aan waardoor ziektes als diabetes, hartziekten en kanker vrij spel krijgen. Wist je dat Q10 een lichaamseigen stof is? De lever staat in voor de productie van dit co-enzym.

De taken van Q10

 

Het is een fabeltje dat Q10 enkel en alleen wonderen doet voor je huid en haar. De moleculen van Q10 dragen bij tot een gunstige energieproductie in onze lichaamscellen. Vooral organen die best wel wat energie vragen (de hersenen, het hart en het afweersysteem bijvoorbeeld), kunnen een dosis Q10 gebruiken.

Ubiquinol (de gereduceerde vorm van Q10) ondersteunt onze hart-en bloedvaten in het vermijden van een te hoge cholesterol. What else? Q10 schiet te hulp bij een energietekort tijdens matige tot zware inspanningen.

Wij zouden SUPP niet zijn als we de bekendste voordelen van Q10 niet onder de loep zouden nemen. Dit enzym zorgt voor een betere doorbloeding (vaarwel bloedend tandvlees) en opwekking van de natuurlijke celfuncties. Een babyvelletje? Uit onderzoek blijkt dat Q10 het verouderingsproces van je huid tegengaat omdat het een krachtig antioxidant is.

Bovendien heeft het een anti-aging effect op de conditie van je haar omdat het de synthese van keratine stimuleert. Het verhoogt ook de zuurstoftoevoer naar de hoofdhuid. Een voldoende toevoer van zuurstof is vereist voor het vormen van cellulaire energie in de structuur van ATP. Een gebrek aan zuurstof in het bloed resulteert in een verzwakking van de haarzakjes, waardoor ze meer kans lopen te breken en uit te vallen.

De symptomen van een tekort

 

Een tekort kan makkelijker opgespoord worden dan je denkt. Enkele van de meest voorkomende symptomen? Algemene vermoeidheid, vergeetachtigheid en concentratieproblemen, hoofdpijn, depressieve gevoelens, prikkelbaarheid, spier-en gewrichtspijnen, kaakpijn en een lage weerstand behoren tot de indicaties van een tekort.

Hoe wordt een tekort veroorzaakt?

 

Verschillende factoren kunnen aan de oorzaak van een Q10-tekort liggen. Genetische afwijkingen, hart-en vaatziektes, een teveel aan suiker en verwerkte voedingsmiddelen, roken, slechte slaapgewoontes en emotionele stress zouden weleens de oorzaak kunnen zijn.

Je tekort bestrijden

Voeding en levensstijl

 

Wist je dat je dit enzym ook kan terugvinden in verschillende voedingsmiddelen? Zet wat meer eieren, vette vis, gevogelte, broccoli, spinazie en volkorenproducten op het menu om je Q10-niveau te ondersteunen.

De iets gezondere toer opgaan, dat kan natuurlijk nooit kwaad. Laat suikerrijke voeding wat vaker links liggen, kruip wat vroeger onder de wol en probeer stress-situaties te ontwijken om een tekort te vermijden.

Q10 als supplement

 

Heeft je lichaam nood aan ondersteuning? Een supplement Q10 kan je daarbij helpen. Een formule met ubiquinol (een antioxidant en gereduceerde vorm van Q10) en vitamine E (wat bijdraagt tot een snellere en doeltreffendere werking van het supplement) is altijd een goed idee.