Je metabolisme wordt vaak vernoemd in de strijd tegen die overtollige kilo’s. Toch doen er heel wat hardnekkige mythes de ronde over deze werking van je lichaam. Deze vijf misvattingen over je stofwisseling mag je gerust vergeten!

‘Hoe minder je eet, hoe beter je metabolisme werkt’

Fout! Je lichaam heeft voldoende brandstof (voeding dus) nodig om te kunnen functioneren. Wanneer je niet genoeg eet, raakt je stofwisseling de kluts kwijt en gaat het dus ook net minder calorieën verbranden. Regelmatig iets kleinere porties eten is een stuk gezonder en houdt de werking op peil!

‘Je metabolisme valt niet te beïnvloeden’

Oh jawel! Met voeding te eten die je stofwisseling versnelt (vette vis, Griekse yoghurt, spinazie of avocado’s bijvoorbeeld) kan je het verliezen van kilo’s iets makkelijker maken. Ook technieken als ‘intermittent fasting’ helpen je metabolisme een stuk vooruit.

‘Zet minder vet op het menu’

Not all fats are bad! Wees niet bang om je lichaam te voorzien van vet, zelfs wanneer je wilt afslanken. Door regelmatig gezonde vetten te eten, boost je je stofwisseling net!

‘Hoe meer je sport, hoe meer calorieën je gaat verbranden’

Natuurlijk moet sporten op je to-do lijstje staan wanneer je gewicht wil verliezen. Toch mag je je lichaam niet tot het uiterste drijven. Wanneer je te vaak (te intensief) traint, verstoor je je hormoonbalans door de stress. Het gevolg? Een disfunctioneel metabolisme. Spierverstevigende oefeningen of cardio op een rustig tempo is dus de boodschap.

‘Een gezond eetpatroon en sporten is al wat je nodig hebt’

Dit zijn niet de enige factoren die nodig zijn voor een gezond metabolisme. Voldoende slaap, geen te hoog stressniveau en geen te hoge inname van alcohol zorgen voor een beter metabolisme.