Je lichaam nog niet helemaal summerproof? Wij geven je tips om je metabolisme op een gezonde manier te verhogen en zo gewicht te verliezen!

Wat bedoelen we precies met ‘metabolisme’?

‘Je metabolisme boosten’, de media staat er vandaag de dag vol van. Nieuws waar je niet veel aan hebt als je niet exact kan zeggen wat dit precies is. Concreet gezegd spreken we over metabolisme (of stofwisseling) als we het hebben over de verschillende biochemische processen in de cellen van organismen.

We maken een onderscheid tussen de opbouw van stoffen onder gebruik van energie en de afbraak van biomoleculen waarbij er energie vrijkomt.

Wat zijn de functies van ons metabolisme?

Onze stofwisseling staat in voor tal van verschillende functies. Het opnemen en vastleggen van zonne-energie (door de aanmaak van reservestoffen), het opnemen van stoffen, het vrijmaken van energie, het verwerken van afvalstoffen en het teveel aan opbouwstoffen afvoeren zijn er slechts enkele van. Om het simpeler uit te drukken: ons metabolisme staat in voor de verbranding van calorieën.

De oorzaken van een traag metabolisme

Verschillende factoren kunnen aan de basis liggen van een te traag metabolisme. Wist je bijvoorbeeld dat de werking van je stofwisseling te maken kan hebben met je genen? Het tempo waarin je lichaam calorieën verbrand en energie verbruikt, wordt mee bepaald door je DNA.

Vaak moe of lusteloos? Een te traag metabolisme kan veroorzaakt worden een verandering in je hormonenbalans. Mensen die aan hormoon-gerelateerde ziektebeelden lijden (diabetes of schildklierproblemen bijvoorbeeld), houden dus best hun metabolisme extra in het oog.

Iets te laat onder de wol gekropen gisteren? Uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan slaap (minder dan 7 uur per nacht) een invloed heeft op de werking van je metabolisme. Een slaaptekort beïnvloedt de verwerking van koolhydraten. Een verstoord proces kan leiden tot glucose-intolerantie, wat op zijn beurt zorgt voor een vertraagde stofwisseling.

Het is geen geheim meer dat een crashdieet nooit een goed idee is. Wanneer je te weinig calorieën binnenkrijgt (minder dan duizend per dag), schakelt je metabolisme instant enkele versnellingen lager. Extreme diëten verminderen je spiermassa waardoor je minder calorieën gaat verbranden. Wanneer je stopt met je crashdieet blijft je metabolisme trager werken. Die kilo’s die je was kwijtgespeeld? Die heb je er bijna meteen terug bij!

Voor je verder leest is het misschien een goed idee om een glaasje water te gaan halen. Recent onderzoek toont aan dat amper 15% van de mensen genoeg water drinkt. Water geeft je energieverbranding een oppepper en maakt het makkelijker om gewicht te verliezen. Kom je niet aan je zeven tot tien glazen per dag? Waterrijk voedsel als aardbeien, tomaat, sla en komkommer houden je vochtbalans op peil.

Raar maar waar: een te warme omgevingstemperatuur (meer dan 23 graden) heeft rechtstreeks effect op je metabolisme. Wanneer het in huis te warm is, maakt je lichaam amper bruin vet aan. Dit type vet zit boordevol verbrandingscellen die vetzuren omzetten tot warmte. Hoe actiever je bruin vet, hoe makkelijker het is om slanker te worden.

Alle koolhydraten automatisch the bad guys? Allesbehalve! Je hebt gezonde koolhydraten (fruit, groenten en volle granen) nodig om je natuurlijk niveau insuline in balans te houden. Een koolhydraatarm dieet vertraagt dus je metabolisme. Tip: probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen te eten. Hoe vaker je maaltijden uitstelt en verschuift, hoe sneller je stofwisseling last heeft van ontregeling.

We hoeven je vast niet te vertellen dat stress nefast is voor je lichaam. Stressfactoren zorgen ervoor dat je bijnier overuren moet draaien om het level cortisol (wat zorgt voor een snelle energieboost) op peil te houden. Een te hoog cortisolgehalte bemoeilijkt de werking van insuline. Een onregelmatig insulineniveau? Dat zorgt dan weer voor een trager metabolisme.

Zo kan je je metabolisme verhogen

Veranderingen in je levensstijl, dieet en suppletie kunnen je metabolisme terug verhogen.

Levensstijl

Op een gezonde manier je stofwisseling de hoogte laten ingaan? Een woord: sporten. Leg de focus tijdens je volgende fitness-sessie wat meer op krachttraining dan op cardio. Door je spiermassa gericht te trainen, stijgt je rust-metabolisme (omdat spiermassa tot 10 keer meer energie verbrandt dan vet). Zegt genoeg, toch?

De juiste voeding

Niet alleen je sportgewoonte ook je voeding kan je metabolisme versnellen. Een te lage vochtbalans vertraagt je stofwisseling, dus wees niet zuinig op water, groene thee en zwarte koffie.

Feit: eiwitrijk voedsel kost twee keer zoveel moeite om te verbruiken dan koolhydraten en vetten. Zet dus wat vaker eieren, vis, schaaldieren, mager vlees, gevogelte, bonen en noten op het menu.

Spice it up met pittige kruiden! Chili-of cayennepeper en cajunkruiden laten je stofwisseling versnellen. Ook boerenkool, citrusvruchten, bessen, uien en vezelrijke producten zijn de partners in crime van je metabolisme.

Extra verbranden

Guarana (een nootachtig zaadje van een klimplant) bevat een hoog cafeïnegehalte waardoor je metabolisme wordt verhoogd. Groene thee bevat een bepaald soort flavonoïde (namelijk EGCG) dat je lichaamstemperatuur een beetje laat stijgen, hetgeen zorgt voor een optimale vetverbranding.

L-tyrosine (de basisstof voor de aanmaak van onze schildklierhormonen) is van essentieel belang voor een optimale afslanking met langdurig resultaat. Toch is dit nog niet alles. Carnitine (wat de mitochondriale activiteit stimuleert waardoor vetverbranding wordt geactiveerd), citrus aurantius (wat een thermogene werking heeft), gember (ideaal als hongerstiller) en boldo (wat de vetcellen gevoeliger maakt voor insuline) hebben een positief effect op je metabolisme.

Meer weten over deze stoffen? Raadpleeg dan zeker onderstaande onderzoeken.

Dit doet stress met je lichaamsgewicht

Geraak je moeilijk van die extra kilo’s af? Niet enkel ongezonde voeding en onvoldoende lichaamsbeweging kunnen een negatieve invloed hebben op je lichaam. Wij vertellen je wat stress doet met je lichaamsgewicht!

Cortisol versus stofwisseling

Je herkent het vast wel. Je staat al veel te lang in de file, die belangrijke meeting met je baas verliep minder vlot dan gehoopt of een van je beste vrienden brengt slecht nieuws. Tijdens stresssituaties schiet onze cortisolproductie de hoogte in. Ons lichaam bereidt zich voor op een ‘flight or fightreactie’, waardoor onze stofwisseling verhoogd wordt. Kortom, ons lichaam is klaar voor actie.

Het slechte nieuws? Vlak na een stress-situatie reageren we meestal apathisch. Je metabolisme daalt, terwijl de drang om te eten blijft. Meer hoeven we waarschijnlijk niet uit te leggen…

Hoe verlaag ik mijn stressniveau?

Het is onrealistisch om te denken dat je nooit, never, jamais met stress-situaties in contact gaat komen. Verzet je gedachten (jog enkele rondjes in het park, lees een boek of ga op zoek naar een ontspannende hobby) en probeer zo goed mogelijk naar je lichaam te luisteren om je stresshormonen af te zwakken.

Hongergevoel? Kies voor een gezonde snack (fruit, yoghurt of noten bijvoorbeeld). Een snack van 100 tot 200 calorieën kan je helpen om je metabolisme op peil te houden, zodat je meer verbrandt.